Перші закладені цеглини в історії професійної музики Чернівців

У Чернівцях професійно розвивати музичну освіту розпочали близько 150 років тому. Коли у Європі давали професійні концерти, у нашому місті ще не було філармонії. Її будівництво розпочали 1876 року після приїзду до Чернівців знаменитого композитора, піаніста, скрипаля, викладача, музичного критика та громадського діяча Адальберта Гржімалі. Дізнаємося про те, де жив та що робив у нашому місті музикант із Європи, про будівництво філармонії, перше звучання 9-ої симфонії у Чернівцях та музичну справу у матеріалі на chernivtsi-trend.

Тодішні реалії музичного життя міста

Коли Буковину 1864 року відділили від Галичини і вона стала окремим герцогством, а Чернівці – крайовою столицею Буковини, місто мало відповідати цьому статусу. Тоді візитівкою Чернівців вважалися музика і театр. Відповідно цього ж року у Чернівцях створили «Товариство плекання музики на Буковині».

Але у місті не було музичної школи. Також не було викладачів музики, які би мали добру європейську освіту і при тому володіли талантом організатора музичної освіти. Активісти музичного товариства тоді почали шукати по європейських музичних столицях такого професіонала, який би погодився поїхати у віддалений закуток Австро-Угорської монархії підносити на високий щабель класичну музику.

Скрипач Леон Кофлер і «шанований директор» тодішнього товариства Звонічек знайшли у Празі таку непересічну людину, і нею виявився Адальберт Гржімалі. Це була людина високого професійного рівня. 4 вересня 1874 року він прибув до Чернівців. На той момент у Чернівцях уже була змурована церква Св. Параскеви Сербської, Костел Воздвиження Всечесного Хреста, невеличкий на той час Собор Успіння Пресвятої Богородиці та в центрі гордо височіла споруда Ратуші.

філармонія2

Адальберт Гржімалі зробив неможливе

Але на площі Філармонії не було ще ні власне будівлі філармонії, ні готелю «Брістоль». Резиденцію митрополитів тоді тільки почали будувати, та й на Театральній площі ще не було жодної споруди. Загалом, тих історичних будівель, які ми вважаємо гордістю міста, тоді ще не було. У Чернівцях почав створювати музичну школу, шукав приміщення для репетицій. Паралельно тоді у нашому місті почали будувати філармонію. Діяльний музикант ще й виявився дуже добрим організатором. За його участю було прискорено будівництво споруди, яку ми знаємо сьогодні як Чернівецька обласна філармонія.

Аби підняти на вищий рівень музичне життя у Чернівцях, потрібен був добрий викладацький склад. І Адальберт Гржімалі їздив у столиці Європи та вмовляв молодих викладачів, які щойно закінчили консерваторію, приїхати з Відня чи Праги працювати до Чернівців. Це було непросто, але він зібрав на Буковині дуже високий професійний склад викладачів. І за короткий час, через десять років, у Чернівцях звучала дев’ята симфонія Бетховена.

Справу Адальберта Гржімалі у Чернівцях продовжив його син Отакар. Після Першої світової війни він повернувся сюди з Москви, працював у музичній школі, викладав в університеті. Отакар приїхав до Чернівців, аби вберегти батькову музичну бібліотеку.

Спочатку він викладав у музичній школі, а з 1933 по 1940 рік був директором Чернівецької обласної філармонії. Коли до міста прийшла радянська влада, він виїхав звідси та вивіз батькову музичну бібліотеку.

Comments